Sidste gang hørte vi om Krishna templet i Patan. I dag vil vi se nærmere på selve Krishna.
Krishna bliver nævnt allerede som en helt i Rig-Veda (fx. den 96. hymne i det 8. mandala), man han får først rigtigt form i det store epos Mahabharata. Her er han også en helteskikkelse, men i den del der er kendt som Bhagavad-Gita åbenbarer han sin guddommelighed, når han meddeler sin ven Arjuna han forpligtigelser i det store slag mod sine brødre - men mere om det en anden gang.
De fleste fortællinger om Krishna kender vi fra Puranas. Purana betyder "gammel" eller "fra gamle tider"; det drejer sig om samlinger som koncentrer sig ofte om en bestemt guddom.
Puranas, især Vishnu-Purana og Bhagavata-Purana, fortæller om Krishna blandt andet dette:
Ugrasena var konge i Mathura. Han var gift med en smuk, men ufrugtbar kone. En gang blev en dæmon forelsket i hende og forførte hende i kongens skikkelse. Derefter fødte hun sønnen Kansa. Denne Kansa opførte sig allerede som barn ualmindelig grusomt. Endelig foredrev han faderen fra tronen og blev konge i stedet for ham. Endelig måtte Vishnu igen stige ned og redde jorden. Han havde allerede syv gange tidligere reddet verden i forskellige manifestationer (avatar). Krishna blev således den ottende avatar.
Krishnas forældre på jorden var Vasudeva og Devaki. På deres bryllupsdag blev det åbenbart for kongen, at deres ottende barn ville slå den grusomme Kansa ihjel. Kansa vil derefter dræbe bruden, men Vasudeva foreslå, at man kunne dræbe alle hendes børn fremover. Kansa gik med på det, men de børn han nåede at slå ihjel var frembragt af Vishnus illusionsskabende energi.
Det lykkedes Varudeva på mirakuløs vis at redde det ottende barn, altså Krishna, ud af paladset og bytte det om hos hyrderne Nanda og Yashoda. Nashoda var i denne nat nedkommet med en pige, men det var i virkelighed gudinden Bhadrakali. Da Kamsa ville dræbe pigen, vokser hun sig stort og håner ham, at hans drabsmand er bleven født.
Derefter trappede Kansa sit rædselsregime op. Han lod alle børn dræbe, som kunne være hans potentielle drabsmand. Men plejeforældrene flygtede til en anden landsdel. Men der var mange andre anslag på Krishnas liv. Der var Putana som ville give bryst til den lille Krishna, men sugede så voldsomt, at dæmonen faldt dødt om. Der var flere lignende tilfælde, men hyrderne undrer sig godt nok, men opdager aldrig, at der iblandt dem.
Krishna, det blå barn, dræber dæmonen Putana. |
Krishna var fuld af narrestreger. Især morede han sig med at stjæle smør fra hyrderne (= gopas).
Smørtyven Krishna |
Krishna spiller på fløjte. |
Radha var Krishnas favoritinde.
En heroisk gerning knytter sig til Indra. Ved en lejlighed snakkede Krishna hyrderne fra at ofre til Indra, som forsynede dem med regn. Krishna argumenterede at de hellere skulle ofre til bjerget Govarddhana, som gav deres kvæg næring. Men det viste sig at han selv var dette bjerg og han tog mange offergaver. Indra blev arrig over det og sendte en stormflod, men Krishna løftede bjerget Govarddhana således at den fungerede som paraply. Indra blev imponeret over denne handling og bad Krishna om at blive ven med hans søn Arjuna.
Krishna løfter et bjerg for at forhindre en oversvømmelse |
Til sidst når nyheden om Krishna også Kansas hof. Han sender en af de få hæderliger mænd, Akura, ud til at invitere Krishna og Balarama til hoffet for en dyst. - Allerede på vejen sender han Kesin, en dæmon i hesteskikkelse, men Krishna gennemskuer angrebet og dræber dæmonen istedet. derfor er Kesava, Kesindræber en af Krishnas mange tilnavne.
Kansas planer mislykker alle sammen; til sidst bliver han drabt og hans fader Ugrasana bliver genindsat som konge. Krishna blev til stor nytte for byen.
Krishna dræber Kansa |
Der er mange flere fortællinger om Krishna - vi vender muligvis tilbage til dem ved en senere lejlighed.
Statuen fåes hos wotanimport.com |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar